Hlavní stránka Klubu Hanoi
Hlavní stránka Klubu Hanoi
Hlavní stránka Klubu Hanoi
Mapa stránek  -  Fonty  -  RSS  
 
 

Aktuality a zajímavosti

Vietnam touží po vysokorychlostní železnici

Klub HN
12.04.2005

Ministerstvo dopravy a spojů VSR plánuje stavbu sítě vysokorychlostních železnic. Velkolepý plán zahrnuje vytvoření pěti linek dvou různých typů vysokorychlostních vlaků. Nejdůležitější trať by měla spojovat Hanoj s Ho Či Minovým Městem. Další čtyři linky by měly vést dále z těchto dvou měst do okolních provincií a pokud možno navázat na mezinárodní železniční spoje, na rozdíl od hlavní trasy by však mělo jít jen o expresní linky.

Předběžné propočty týkající se stavby hovoří o částce 603 750 miliard dongů, což činí asi 40 miliard USD (tato částka odpovídá zhruba výši ročního HDP Vietnamské socialistické republiky). To znamená, že každý vystavěný kilometr vysokorychlostní železnice by měl na hlavní trase Hanoi-Saigon přijít v průměru na nějakých 20 milionů, na dalších linkách pak na 15 milionů amerických dolarů. Stavba nové železnice má celkově zabrat přibližně 8500 hektarů půdy. Počítá se s rozpětím kolejí 1,435 m. S prací na železnici spojující dvě hlavní vietnamská centra by se mělo začít už v nejbližší době. Výsledkem by měla být trať určená pro vysokorychlostní vlaky jezdící rychlostí 200-350 km/h. Mělo by přitom jít o dvojkolejnou linku, která se po celé délce ani jednou nestřetne s jinými pozemními cestami, které by mohly zbrzdit dopravu na ní.

Pokud by se tento záměr podařilo uskutečnit, bylo by možné dostat se po zemi z Hanoje do Ho Či Minova Města, nebo zpět, možná i za méně než 10 hodin. Tento odvážný projekt působí nyní takměř utopicky: stojí za zmínku, že v současnosti trvá pozemní přesun z jednoho města do druhého víc než třicet hodin. Rychlovlaky aerodynamického tvaru mají budoucím uživatelům zajistit navíc i značné pohodlí, včetně spacích vagonů, jídelny či čítárny. Hlavním problémem však zůstává získávání investic, protože pouhé možnosti současného státního rozpočtu tak ambiciózní projekt zajistit nedokážou. Základní návrh sice uvažuje o zprovoznění vysokorychlostní železniční sítě do roku 2020, reálnější se však zdá, že by se realizace tohoto projektu mohla protáhnout na 20-30 let.

(PK podle Báo Người Lao Động)

klubhanoi@klubhanoi.cz
Další články autora

Komentáře čtenářů

K tomuto článku nebyl doposud přiřazen žádný komentář.

Zobrazit všechny komentáře | Přidat nový komentář

<< >>

 

Často kladené dotazy

Klub Hanoi nabízí doporučení a kontakty z oblasti nejčastějších dotazů na vietnamskou kulturu a komunitu v ČR.

Článek z rubriky "Aktuality a zajímavosti"

Více méně pravidelné české zpravodajství s vietnamskou tématikou.